כששותפות עסקית מוקמת, חשוב למצוא את האיזון הנכון בין אוטונומיה לבין תקשורת. מצד אחד, כל אחד מהשותפים רוצה ונכון שיהיה אחראי על תחום אחריות משלו, ולהיות מסוגל לפעול ללא צורך בהתייעצות ובקשת רשות משאר השותפים. מצד שני, חשוב שהשותפים יישארו מעודכנים לגבי המתרחש בעסק, כדי שכולם יוכלו לקבל החלטות מושכלות. אז מתי צריך להתייעץ עם השותפים העסקיים לגבי הפעולות שרוצים לבצע? ומתי אפשר לגשת ולעשות? בואו נבין את זה לעומק.
מתי חשוב להתייעץ ולקבל הסכמה בשותפות עסקית
החלטות מסוימות דורשות אישור משני השותפים לפני שניתן ליישם אותן. לרוב מדובר בהחלטות גדולות (אסטרטגיות) שישפיעו על כיוון ההתקדמות של החברה או בשינוי מהסכמות בסיסיות שהתקבלו קודם לכן. לדוגמה, אם העניין הוא להרחיב את אפיק העיסוק של העסק, להעסיק עובד חדש או להשקיע בציוד חדש, יש לבדוק תחילה עם השותפים העסקיים כולם מה דעתם ולקבל על כך רשות, אלא אם הוסכם קודם לכן שיש אוטונומיה ביצועית גם בנושאים אלו. על ידי דיון משותף בהחלטות חשובות, יהיה אפשר לשמור על האינטרסים המשותפים בעסק, לשמר את האמון ההדדי ויכולת ההתקדמות לטווח ארוך.
מתי אפשר לפעול באופן עצמאי בשותפות העסקית
כאשר מוקצה לכל שותף עסקי תחום אחריות ומשימות מסוימות שנמצאות בתחום המומחיות ו/או התפקיד שלו. במקרה כזה, אפשר להרגיש חופשי לנקוט בכל פעולה לפי הצורך, מבלי להתייעץ קודם עם שאר השותפים בעסק. עם זאת, עדיין חשוב לעדכן אותם על המתרחש, כדי שהם ידעו וגם יוכלו לקבל החלטות מתאימות, במידה ותחום האחריות שלהם מושפע מהחלטות אלו. בדרך זו, כל אחד מהשותפים יכול לקבל החלטות וליישמן, כדי לקדם את תחום האחריות וכתוצאה מכך את השותפות העסקית כולה.
מתי נכון להתייעץ בכל זאת עם השותפים העסקיים
לא משנה כמה מנוסים או בקיאים השותפים העסקיים בכל מה שקשור לתחום אחריותם ולניהול עסקי נכון, עשויים להיות מקרים שבהם פנייה לייעוץ משאר השותפים יכולה לעזור לשפר תוצאות או למנוע בעיות מיותרות כתוצאה מהחלטות כלשהן. אל תהססו לפנות ולהתייעץ אם יש משהו ספציפי שאתם מתלבטים לגביו או אם יש בעיה שדורשת התערבות של שותף נוסף, כדי שהיא תיפתר ביעילות. גם אם אתם לא בהכרח צריכים אישור על כל החלטה שתקבלו, שמיעת דעתם יכולה לעזור להצלחת השותפות ושימור האמון ההדדי. מומלץ תמיד לעדכן את השותפים, ולהתייעץ אתם. שכן, הקמתם שותפות יחד מאמונה שיחד אתם יכולים יותר.
לסיכום, מציאת איזון בין אוטונומיה לבין תקשורת בינאישית בקרב שותפים עסקיים חיונית לשמירה על אמון הדדי ותקינות מערכת היחסים בין השותפים העסקיים. אמנם לכל אחד מהשותפים צריך להיות תחום אחריות משלו, בו יוכל לפעול באופן עצמאי ומבלי להזדקק לאישור מקדים משותף נוסף, אבל חשוב גם לכל השותפים לעדכן ולהתייעץ אחד עם השני לגבי המתרחש, כדי שלכל אחד מהם תהיה תמונה כוללת של השותפות העסקית שתסייע לקבלת החלטות נכונות. עם תקשורת נכונה והבנה בין שותפים, שותפות עסקית יכולה להצליח יותר.