שני סיפורים על חיבור לעסק – של עובדים ושל המנהלים. מה הבעיות כשלא מחוברים, איך ליצור את החיבור לעסק – ולמה הוא חשוב כל כך?
כשהמנהל לא מחובר לעסק
במה עדיף לעסוק? בעבודה שאני לא אוהב, אבל מביאה לי כסף. או בעבודה שאני אוהב, אבל לא כל-כך רווחית?
את השאלות האלו, אני שומע שוב ושוב – ממנהלים, אנשי צוות ויזמים עצמאיים.
אני רוצה לשתף אתכם באחד מתהליכי היעוץ שקיימתי – פנה אליי בעלים של חברה, וביקש שאייעץ להם. הם רוצים לתמחר נכון את המוצרים, ובנוסף, להגדיל את מחזור המכירות.
לאחר שיחות שקיימתי, איתו ועם אנשי הצוות, התברר לי – שהבעלים עצמו לא מחובר לעסק. הוא רצה רק לנהל. לכן הוא הכשיר עובדים, שיאפשרו לו לעזוב בהקדם, ולהקים חברה אחרת. שיקפתי לבעלים את התובנה שלי – שהוא לא מחובר לעסק, אלא מחכה להזדמנות לברוח. ולכן, אחד האתגרים הראשונים שבו נתמקד, הוא: המחוברות שלו לעסק.
התגובה של הבעלים הייתה: קבלה והכחשה. הוא ידע שהוא לא מחובר, אבל לא האמין שזה מה שתוקע את העסק. ומונע ממנו להרוויח כמו שהוא רוצה. ולכן, הכחיש את הקשר בין הֵעָדֵר החיבור שלו, לבין הביצועים הנמוכים. לאחר מכן, ביקשתי יפה את סליחתו, ונפרדנו לשלום.
כחונך ויועץ ארגוני-כלכלי, חשוב לי להיות מחובר למה שאני עושה – זו אחת הדרכים שלי לסייע באמת ללקוחות. ואם הבעלים לא מחובר – איך אני עצמי אהיה מחובר?.
עברו שנים, והבעלים יצר איתי קשר, וסיפר לי את מה שהתרחש מאז: אחרי כמה חודשים – הוא הבין שהוא באמת לא מחובר לעסק, ומנסה שאת הכל יעשו העובדים, בלעדיו.
ולכן, הוא החליט לעשות ריסטרט לחברה, התחיל לעשות בעצמו את העבודות הנדרשות, ולראות עליה בביצועים ובתפוקה. מחזור הרווחים עלה, חובות הוחזרו, וההרגשה שלו הייתה טובה יותר. “אני מספר לך את זה, כי אולי זה יכול לעזור לעוד לקוחות שלך” – כך הוא סיים.
לתפישתי ונסיוני, החיבור לעיסוק שלכם הוא מרכיב חשוב מאד. הוא מוסיף אנרגיה טובה, משפר את הביצועים, וקשור באופן ישיר למחזור ההכנסות, היקף ההוצאות, ובשורה התחתונה – לרווחיות.
מה אתכם? האם אתם עוסקים בעבודה שאתם אוהבים? או שאתם לא אוהבים את מה שאתם עושים, ונשארים בעבודה מטעמי נוחות ופרנסה?
כמה עצות שיסייעו לכם להתחבר לעסק שלכם:
1. למה? שאלו את עצמכם למה בחרתם להיות איפה שאתם. האם מטעמי נוחות? או שאתם חשים תחושת שליחות והגשמה בכל רגע שאתם שם? האם ישנן סיבות אחרות?
2. מה? שאלו את עצמכם מה אתם נותנים למקום העבודה ומה התועלת שהוא מעניק לכם? האם יש ערך מוסף כלשהו שאתם תורמים בכישורים, בידע ובנסיון שלכם? והאם, מעבר להכנסה, העיסוק תורם לכם באנרגיה, זמן, כסף, נסיון וכדומה?
3. איך? שאלו את עצמכם איך אתם יכולים להגשים את עצמכם באמצעות העיסוק שלכם? זה יכול להיות באמצעות הבעת כישורים אישיים, דאגה לצרכי העובדים ולרווחתם האישית, או באמצעות העברת תכנים פרקטיים לחיים,לקולגות או לקוחות, מנסיון החיים שלכם וכו’
הסיבה שצוות מחובר מצליח יותר
במסגרת אחד מתהליכי היעוץ הארגוני-כלכלי שקיימתי בחברת סטארטאפ, הסבירה לי היזמת שהיא חסרת אונים לגבי צוות העבודה שלה. הם מגיעים, אבל לא באמת נמצאים במקום. רוב היום חברי הצוות מעשנים סיגריות, אוכלים ושותים קפה. כשבעצם הם שותים את הכסף של החברה.
היא העלתה את השכר, העניקה להם אופציות בחברה, קיימה ימי כייף והעשרה. ניסתה גם שיחות משמעת, צעקות, ואיומי פיטורין – אבל שום דבר לא הצליח. עבודת הצוות לא השתפרה, והיא חייבת שינוי. אחרת כל החלום שלה ייגמר.
לאחר שקיימתי שיחות עם כל העובדים, אנשי צוות, לקוחות ומשקיעים, התבהרה לי התמונה.
כלל אנשי הצוות שיתפו שהם נמצאים בעומס משימות. בגלל שהיזמת חששה שמשימות לא יתבצעו, היא נטתה לבקש את אותה משימה מכמה עובדים. ההרגל הזה יצר ריבוי משימות, כפל אחראים לכל משימה, ותחושה של חוסר אמון הדדי.
בנוסף, היא לא האמינה שבאמת יש לה יכולת לדרוש מהצוות. והאמונה שלה חלחלה לעובדים, שתרגמו את זה ישירות כאישור לעשות מה שהם רוצים. מתוך חוסר האונים, המנהלת עצמה הצטרפה להפסקות הסיגריה הארוכות, לשתיית הקפה הבלתי נדלית, ולהעברת הזמן בדיבורים על חלומות.
מה שגרם לכל מערכת העבודה של הסטארטאפ, לעשות לא כלום.
בתהליך משותף שקיימנו, התחזק הבטחון העצמי של היזמת, והיא הרגישה בטוחה יותר בעצמה, מנהיגה ואחראית. הגישה שלה לעובדים הייתה ממקום של חיבור למטרות, לא באמצעות קפה, סיגריות ובזבוז זמן. אלא באמצעות חיבור לחלום המשותף.
לאור המטרות והיעדים לביצוע, הגדרנו תפקידים ומדדי תפוקה ברורים לכל איש צוות בפני עצמו, וגם לכל צוות העבודה יחד.
בישיבות העבודה השבועיות, הצגנו את ההישגים המשותפים, וגם במה אפשר להתייעל.
בשלב הזה, הצוות הרגיש מחובר לחלום של היזמת, וממש חלק ממנו. החזרנו את האמון ההדדי של אנשי הצוות – בינם לבין עצמם, ובינם לבין היזמת. כולם הבינו את המשמעות של האופציות בעבורם, שיתממשו בתנאי שכולם יחד יעבדו להשגת מטרות. יגדירו יעדים אישיים ומשותפים, ישתפו הצלחות ואתגרים. ויחד ימצאו את הדרך הנכונה להצליח, משבוע לשבוע, ומחודש לחודש.
עבודת צוות אפקטיבית, לא תלויה בכמה כסף מקבלים או מה טון הדיבור של המנהלת. היא כן תלויה באמון ההדדי, בחיבור למטרה המשותפת, וההבנה מה התפקיד של כל אחד ואחת, בדרך להשגת המטרה, ולהגשמת החלום.
כמה עצות שיסייעו לכם לשפר את עבודת הצוות שלכם:
1. אמון. פתחו את האמון בין אנשי הצוות. צרו הזדמנויות לדבר, להכיר ולשתף מעבר לענייני עבודה. הכירו את האדם שמאחרי התפקיד, מה מעסיק אותו, מה הוא אוהב, ואילו כישורים יש לו שיכולים לבוא לידי ביטוי בעבודת הצוות.
2. מטרה. בהירות של המטרה המשותפת מפשטת את היכולת להשיג אותה. הסבירו לצוות מה התוצאות שהוא נדרש להשיג, ואיזו תועלת תצמח בהשגתן.
3. הגדרת תפקיד. הבינו מה התפקידים הנדרשים כדי שהמטרה תוגשם. לאחר מכן, חלקו את התפקידים בין אנשי הצוות, והגדירו לכל אחד תחום אחריות לפעול בו ולהשיג יעדים.