עסק משפחתי הוא מיזם שנמצא בבעלות, מופעל ומנוהל על ידי שניים או יותר בני אותה משפחה. זה יכול להיות חנות קטנה, ארגון בינוני או תאגיד גדול. מה שהכי חשוב הוא שהיחסים המשפחתיים הם חלק בלתי נפרד מפעילות החברה. רבות מהחברות הגדולות ביותר של ימינו, כמו רמי לוי, שטראוס-עלית ועוד בישראל, ו-וולמארט, ג’ונסון אנד ג’ונסון ואחרים בעולם, נוסדו על ידי משפחות והועברו מדור לדור. נסקור את התכונות, היתרונות והחסרונות של ניהול עסק משפחתי בפוסט זה.
תכונות העסק משפחתי
המאפיין המבחין של עסק משפחתי הוא מעורבותם של בני המשפחה בפעילותו. זה כולל הן מעורבות ישירה בפעילות השוטפת והן מעורבות עקיפה בתהליכי התכנון האסטרטגי וקבלת ההחלטות (לכן אנחנו מגדירים גם עצמאיים כעסק משפחתי). גם למבנה האחזקות יש תפקיד חשוב בהגדרת עסק משפחתי. באופן כללי, לפחות אחד מבני המשפחה חייב להחזיק בבעלות או שליטה ברוב המניות על מנת שזה ייחשב כ”עסק משפחתי” אמיתי.
יתרונות בניהול עסק משפחתי
יתרון אחד שיש לעסקים משפחתיים על פני חברות מסוגים אחרים הוא נאמנות – כאשר כל העובדים או רובם קשורים האחד לשני, סביר להניח שיש אמון רב יותר ביניהם מה שמוביל למוטיבציה גבוהה יותר ולביצועים טובים יותר. בנוסף, מכיוון שהחלטות רבות מתקבלות בהקשר של דינמיקה משפחתית, יכול להיות פחות קונפליקט בין אנשי הצוות – בני המשפחה – מאחר שכולם יודעים את התפקידים שלהם בצורה ברורה מאוד (במידה וקיימת פתיחות, סדר וארגון). יתרה מכך, יכולות להיות הטבות מס הקשורות להעברת בעלות מדור אחד לאחר ללא צורך בתשלום מיסי רווח הון – דבר שלא יהיה אפשרי עבור עסקים שאינם משפחתיים.
החסרונות בניהול עסק משפחתי
החיסרון העיקרי הקשור בניהול עסק משפחתי הוא שזה יכול להוביל לעימות בין קרובי משפחה אם הציפיות אינן מועברות בבירור או אם התפקידים אינם מוגדרים היטב. בנוסף, אם חברים מסוימים לא מביאים את הכישרונות שלהם לידי ביטוי או אינם חולקים את אותו חזון כמו בני משפחה אחרים, הדבר עלול ליצור עוינות שעלולה להוביל למתח בתוך מקום העבודה המשפחתי – דבר שלרוב לא היה קורה עם עסקים שאינם משפחתיים. יתר על כן, מכיוון שהחלטות רבות עשויות להתבסס על רגשות ולא על עובדות ונתונים, עשוי להיות קשה ליזום רעיונות או להביא לחדשנות בראי התקופה ושינויי הסביבה לעסק המשפחתי.
לסיכום, לעסקים משפחתיים יש גם יתרונות וגם חסרונות, אבל הם נשארים פופולריים כיום בשל הפוטנציאל שלהם להצלחה ויציבות בטווח הארוך. זאת בתנאי שיש ציפיות מוגדרות בבירור בין כל בני המשפחה המעורבים בעסק. והתפקידים שלהם מוגדרים היטב, כדי למנוע מסכסוכים פוטנציאליים להתעורר במעלה הדרך. עם ניהול אקטיבי ותכנון נכון, לכל עסק משפחתי יש פוטנציאל להצלחה ארוכת טווח – ללא קשר לגודל או תחום עיסוק.